דף הבית

המגירה
הפרטית שלי

מה ההבדל בין עריכה ספרותית לעריכה לשונית? / נתנאלה רון אייזנברג

אני נתקלת פעמים רבות בבלבול בין עריכה ספרותית – תכנית לבין עריכה לשונית.
אז בואו נעשה סדר לפני ליל הסדר, כי הסדר היקר ביותר הוא הסדר בראש, הארונות, המרצפות, החלונות והתריסים יכולים לחכות רגע…
עריכה ספרותית, היא תהליך בו הכותב מבין שאינו יכול להשלים את ספרו לבד. לעתים כי חסרה לו טכניקה בכתיבה ולעתים פשוט כי אינו אובייקטיבי לגבי התוכן שהוא עצמו יצר. זה מצב טבעי לחלוטין, אנחנו לא יכולים לעשות הכל לבד.
למעשה גם סופרים בכירים כמו עמוס עוז, דויד גרוסמן, א.ב יהושע, מאיר שלו ורבים אחרים זקוקים לעריכה, לא תמיד הם מודים בכך, ולא תמיד ההוצאות לאור טורחות לערוך קנונים, כי הם כותבים נפלא ומי כבר יכול להם, אבל זו טעות מוחלטת. כל כותב זקוק לעריכה ספרותית ברמה כזו או אחרת!

כותבים מתחילים זקוקים בד"כ לליווי כתיבה מ – א' ועד ת' וכותבים מנוסים יכולים להרשות לעצמם לכתוב את הגרסאות הראשונות בעצמם ורק לאחר מכן לפנות לעורך.
עריכה ספרותית היא למעשה השלב הראשון בו הרעיון שלכם, או כתב היד פוגש עיניים חיצוניות.
זה השלב הכי חשוב ויקר ערך, אחרי הבאת הרעיון לעולם. זה שלב הבריאה האמתי של היצירה. אם שלב כתיבת הטיוטה הראשונה הוא הזיווג, העריכה היא ההיריון!!!
אחרי שהעורך הספרותי שלכם אמר דיינו, רק אז כתב היד שלכם בשל לראות עורך לשוני.
עורך לשון מאחד את המשלב, מתקן טעויות דקדוקיות, שגיאות כתיב, טעויות הקלדה פיסוק וחלוקה לפסקאות. הוא אינו מתערב תכנית ביצירה.

יש עורכים שעושים את שתי הפעולות, קודם עריכה ספרותית ולאחר מכן עריכה לשונית. בימינו שני המקצועות הללו מופרדים בד"כ.
עריכה לשונית נדרשת לספר אך ורק אם הוא עומד לצאת לאור בהוצאה עצמית, אחרת בית ההוצאה מספק שירות זה.

שימו לב: הוצאות פרטיות, אלה הוצאות שגובות מהכותב תשלום עבור ההוצאה, אינן מספקות עריכה ספרותית. כי זו דורשת משאבים, הן יודעות שרב הפונים הם תמים ואינם מבדילים בין עריכה ספרותית לעריכה לשונית. וממילא רב הכותבים בטוחים, בטעות, שמה שכתבו הוא טוב ומעניין ולא ששים לערוך שינויים בספרם. הוצאות פרטיות מספקות אך ורק עריכה לשונית!
וכל טיעון אחר, הוא הטעיה.

רק הוצאות מסחריות, כאלה שאינן גובות תשלום כלשהו עבור ההוצאה לאור, אלא הפצה וחלוקה ברווחים, מספקות עריכה ספרותית ראויה. הצרה היא שהן כמעט ולא מקבלות לשורותיהן כותבים מתחילים. וכדי לעבור את שלב הלקטורה הדקדקני שלהן, יש להגיע עם גרסה שעברה עריכה ספרותית (אין צורך בעריכה לשונית בשלב זה, משום שההוצאה תספק לכם זאת ממילא).
עריכה ספרותית הופכת כתב יד שנראה כמו טיוטה לספר אמתי. והיא נדרשת לכל ספר!

ספר הרי צריך להיות נקי מצניחות תכניות, ממקומות בהם הקורא מאבד עניין, ספר צריך להיות קולח, יש לשמור על זמנים, יש להיות נהירים, אבל לא פטפטניים, הסיפור צריך לזהור כמו כוכב הצפון ועל הגיבור לשלוט ברגשות הקורא ביד רמה. את כל אלה כותבים מתחילים אינם יודעים ליישם. ולכן טוב יעשו, אם יפנו לעריכה ספרותית, לפני פניה להוצאות לאור מסחריות ופרטיות כאחד ועל אחת כמה וכמה אם ברצונם להוציא לאור באופן עצמאי.

שיהיה לכולנו חג של חירות המחשבה, הלב והיצירה.