דף הבית

המגירה
הפרטית שלי

לך לשלום וולטר וויט / נתנאלה רון אייזנברג

מה מסתתר מאחורי דמותו המורכבת של ולטר וויט, הגיבור של סדרת המופת "שובר שורות" ששודרה לאחרונה והותירה אתנו פעורי פה.

וולטר ווייט חולה בסרטן ריאות סופני, הוא מורה לכימיה ומשכורתו אינה מאפשרת לו לממן את הטיפולים הרפואיים להם הוא זקוק, כי הביטוח הרפואי שלו אינו מכסה אותם. הוא מקבל הצעה נדיבה מהשוורצים – שותפיו העסקיים לשעבר, לממן את טיפוליו, אך יש לו יחסים כואבים עם בני הזוג, משום שפרש משותפותם דקה לפני שהשניים הפכו למיליונרים (מתישהו בשנות העשרים שלהם, גרטשן הצלע הנשית בשותפות, העדיפה את אליוט שוורץ על פני וולטר וויט שלנו), ואילו גיבורנו האהוב נותר מאחור.

מאז יש לו כבר את סקיילר, אישה יפה ואוהבת, שנמצאת בחודשי הריון מתקדמים, וגם את ג'וניור בנו הבכור, עלם חמודות, רגיש ומוסרי, שעל הדרך לוקה בשיתוק מוחין. זוהי סדרה שעוסקת בדרכה הביקורתית ב"אמריקאנה" כלומר: היא עוסקת בדיון ערכי ומוסרי בקורותיה של משפחה אמריקאית טובה ממעמד הביניים. וכראוי ליצירה מסוג זה, יש לוולטר משרה מכובדת (לפחות באספקט המוסרי), ובית חם עם בריכה באלבוקרקי – ניו מקסיקו, עליו הוא מנסה להגן בכל נפשו ומאודו, הן במישור הרוחני והן בגשמי.

וכמו בכל סיפור טוב, יום אחד הוא נתקל באופן מקרי בתלמידו לשעבר ג'סי פינקמן ומגלה עולם אפל ומופלא – עולם ייצור הסמים. או אז הכימאי המתוסכל הופך למדען מטורף וחסר מעצורים.

העניין הולך ומסתבך שכן מלבד לכל הדברים האחרים שיש לוולטר וויט, יש לו גם את האנק, הגיס שממלא תפקיד בכיר בסוכנות ללוחמה בסמים, ומכאן שהיחסים בין שני הגברים שצולים בשר על גחלים בצוותא, הופכים כבר למן ההתחלה לפצצת זמן מתקתקת.

יש כאן התנגשות מובהקת בין שתי איכויות, בין וולטר שמחליט לעבור על החוק כדי לדאוג למשפחתו, לבין האנק שמייצג את החוק, ותפקידו לחסל מפלצות מסוגו, כדי לשמור על אותה ערכיות ומוסריות שוולטר מנתץ במו ידיו. אלא שהשניים הם קרובי משפחה, זוגתו של האנק מארי, היא אחותה של סקיילר. וג'וניור הוא מעריץ מושבע של דודו האמיץ ודודתו הדואגת. מכאן שוולטר וויט מסתבך במסכת שקרים, שכולם נועדו להסוות את זהותו החדשה.
עד כאן קורותיו של וולטר וויט הם חיצוניים בלבד, הסרטן הממאיר הוא מאורע חיצוני הדורש טיפול רפואי חיצוני, והאחרון דורש ממון שאין בנמצא, גם המפגש עם פינקמן מתוזמן עבור וולטר וייט ע"י מאורע חיצוני ופותח בפניו פתרון מהיר וקל לבעיית המימון והעתיד של משפחתו.

אלא שמרגע זה ואילך, וולטר וויט עושה בחירות, והבחירות שייעשה יגדירו את אופיו ויתמקמו על ציר האמון שלנו. בחירותיו הן אלה שיהפכו אותו לדמות עגולה ואמינה, למרות שמעשיו יהיו מעתה והלאה קיצוניים ומופרכים. למרות שידו האמונה של תסריטאי כזה או אחר תשלח את וולטר וייט שלנו לבצע מעשים ראוותניים אפילו במושגים הוליוודיים; למרות זאת, אנו נאמין לו ונגמע בשקיקה כל בחירה שלו.

על מנת לעצב דמות מורכבת ועגולה, עלינו ככותבים להגדיר לה תשוקה גלויה ותשוקה סמויה.
התשוקה הגלויה של וולטר היא להיטיב עם משפחתו ולהשאיר לאשתו ולילדיו מקור פרנסה אחרי מותו. מסיבה זו הוא כביכול מתחבר לג'סי פינקמן ומתחיל ליצר קריסטל. וכל זאת למרות שפינקמן מספק לו אין סוף סיבות להתנתק ממנו ולחזור אל חייו הקטנים. אלא שבכל פעם וולטר מוצא דרך להחזיר את פינקמן אל מסלול הקריסטל. לפעמים נדמה לנו שהוא מאמץ את פינקמן כאילו היה בנו, בשר מבשרו. הוא כועס ורותח על מוגבלותו של פינקמן הנרקומן, הלא יוצלח, אך נחלץ לעזרתו שוב ושוב.

אז מדוע הוא בוחר בכל פעם מחדש לשוב אל מסלול הסמים?
לכאורה התשובה היא חיצונית, שרשרת מזון ארוכה מחסלת את רווחיו (עמלות וכיסוי חובות למיניהם).
אולם כשחוקרים את הזרמים התת קרקעיים של נפשו אנו מגלים שתשוקתו הסמויה של וולטר היא לתקן את האיוולת שהחיים גרמו לו, הוא כביכול משלים עם מותו שלו במישור הגלוי, ומבקש רק להספיק ולהרוויח הון עבור משפחתו, אותו הון, שמעמד הביניים אליו הוא משתייך אינו מאפשר לו לצבור.
אלא שבמישור הסמוי הוא מנסה בכל כוחו ומאודו לחיות! העיסוק החדש שלו, על אף חשרת המוות המרחפת מעליו, מעניק לו את מה שחייו "החוקיים" מנעו ממנו – מימוש של היכולות האינטלקטואליות שלו. מימוש של כוח החיוּת שבו. בחייו החוקיים הוא היה משול למת ואילו במשחק הפלילי של חייו החדשים, הוא חי כמו האלוהים בהתגלמותו.
וולטר ווויט למעשה נולד מחדש ונכנס לנעליו הגדולות של הייזנברג (השם שהוא מאמץ לעצמו), הוא האיש החפץ חיים, שמחסל את כל מי שמאיים להפסיק את חווית החיוּת החדשה שלו. ואל תטעו לחשוב,

הוא לא עושה זאת כדי להגן על משפחתו, הוא עושה זאת למען עצמו!

לא ארחיב ואגלה כאן את כל קורותיו של וולטר וייט, משום שאני מאמינה שכל אדם שוחר תרבות צריך לצפות בסדרה הנפלאה הזאת, ועל אחת כמה וכמה, כל מי שחוטא בכתיבה. רק אציין לטובה גם את דמויות המשנה שלכל אחת מהן מניעים מובהקים משלה, והן נבדלות זו מזו בצורה המאפשרת התנגשויות נוספות בין רצונות, דרכן אנו נחשפים לעלילות משנה מרתקות.

צפייה מהנה ושתזכו לכתוב דמויות אמינות ומרתקות כמו וולטר וויט.